Den 21 maj valdes Alex Bergström (s) till ny ordförande för Folkteatern Göteborg och efterträder därmed Linda Nygren som haft uppdraget i 15 år. Alex Bergström har lång erfarenhet av politiskt arbete och har varit aktiv i regionpolitiken sedan bildandet av Västra Götalandsregionen 1998. Vi lämnar ordet till Alex!
”Jag heter Alex Bergström och är ny ordförande för Folkteatern Göteborg, Västra Götaland. Jag bor 12 mil från teatern, i Skaraborg, Falköping. Vårt län är stort. Totalt 49 kommuner. Till vardags är jag politiker i Västra Götalandsregionen. Budget i balans, politikutveckling, styrdokument och policys. Där blev jag formell som en kvadrat. Jag skriver istället; ”jag deltar i ett politiskt arbete för ett jämlikare Västra Götaland”. Det finns dock en stark relation mellan ”policys” och ”jämlikhet”. Kanske kan jag återkomma till det.
Förra valperioden var jag ordförande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd. Sveriges största kulturbudget. Störst efter regeringens kulturbudget är bäst att tillägga. Numer är min politiska vardag i de trafikala frågorna som kollektivtrafik och infrastruktur. Vad som händer efter valet vet vi inte.
En teaters förmåga kan mätas i berättelser, dess narrativ. För mig ska en teater inspirera med frågor, påståenden och fiktion som ligger nära samhället, inte alltid göra mig lycklig som musikaler ofta gör. Om pjäsen folkbildar, ge eftertanke på mer än det personliga planet blir jag otålig efteråt. Som ett barn vill jag pladdra eller sms:a som en nykär trettiofyraåring till mina vänner. Tyvärr kan jag inte recensera en uppsättning som de på SvD kultur eller Göran Greider skulle göra. Kanske kan jag lära mig något av det under min tid som ordförande för Folkteatern. Eller inte!
Det är en armlängds-avstånd till det konstnärliga som gäller för en ordförande och dess styrelse. Det har Gunilla Carlsson, vice ordförande i riksdagens kulturutskott sagt, liksom Alice Bah-Kuhnke och närmare bestämt sjuttioelva andra kulturpolitiker, inklusive jag själv.
Det finns andra uppgifter att göra än att recensera föreställningarna. Precis som för alla andra styrelser för en offentligt finansierad teater. Uppgifterna är många, roliga och utmanande har Lotta Lekvall, vd för Folkteatern sagt till mig.
Folkteatern vid Järntorget startades av bland annat Folkets hus i början av 50-talet. Där är en part som styrelsen samarbetar med. Västra Götalandsregionen är huvudfinansiär för teatern. Ytterligare en partner. Göteborg stad befinner sig i en stark förändringsprocess och ska fysiskt göra om stora delar av området vid Järntorget. Där har vi en ännu en stor offentlig aktör att samarbeta med.
Länsteatrarna i Sverige är en del av landets kulturella infrastruktur. Ihop med Riksteatern och flera andra aktörer. Tillsammans blir vi förutsättningarna för ett myllrande teatersverige för medborgarna. Återkomma till ”jämlikhet”. Att minska mentala trösklar och normer är ett sätt som Folkteatern Göteborg har arbetat med för att nå nya publikgrupper. Senaste året har också en fjärde scen startats, den digitala scenen. Ett digitalt rum för experiment, konstnärlig utveckling och ytterligare ett sätt att öppna sig för en bredare publik.
Jag minns hur arg jag var på mig själv som inte gick på uppsättningen Katitzi. Berättelsen om flickan i familjen Taikon blev också uttagen till Teaterbiennalen i Gävle 2011. Däremot gick jag på Den fule som sattes upp i vintras. Den fule är en absurd komedi om fulhet, plastikoperationer och marknadsvärde i en salig rolig röra. En teater som arbetar med normer, värderingar och genusfrågor bearbetarfrågor som jämlikhet.
Var börjar en teaterstyrelse? Eller säger man; hur börjar en teaterstyrelse? Ska nog öppna första mötet med ord från Salman Rushdie. Han lär ha sagt: ”Berättelser från en teaterpjäs eller sagor är inte sanna, men genom att de är osanna kan de få oss att uppleva sanningar som sanningen inte själv kan förmedla.”
Alex Bergström
ordförande, Folkteatern
Läs Folkteatern Göteborgs pressmeddelande här.
Bilden överst: Foto Peter Wahlström
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!