Höstens storsatsning på nyrenoverade Byteatern Kalmar Länsteater är Hamlet, som vi redan har berättat om här på hemsidan. Premiären äger rum den 16 november och föreställningen spelas t.o.m. 28 december.
Pjäsen har bearbetats av Daniel Rylander, för scenografin står Lars Jansson, kostymdesigner är Pernilla Lindfors. I rollen som Hamlet ser vi Agnes Forstenberg. Agnes får sällskap på scen av ytterligare fem skådespelare: Agnes Hargne Wallander, Edvin Bredefeldt, Ulf Montan, Irma Jämhammar och Viktor Sköld.
– Liksom Hamlets värld lever också vi i en slags brytningstid där manligheten är häftigt debatterad, satt under lupp och en källa till konflikt – ett slags samtida sår som jag vill peta i, säger dramaturgen, regissören och teaterchefen Daniel Rylander.
Det är bråda dagar på Byteatern Kalmar Länsteater med två veckor kvar till premiär och det är dags att låta ridån gå upp för höstens stora satsning Hamlet. Det är inte bara premiär för en föreställning – utan för en ny scen! Kalmarborna ska få se Byteatern Kalmar Länsteaters första egna stora produktion på den nya stora scenen – i det nyrenoverade teaterhuset, utrustat med den senaste tekniken. Vi haffade teaterchef Daniel Rylander för att ställa några frågor.
Hur resonerade ni när ni bestämde er för att sätta upp en av världens mest kända pjäser? Varför är Hamlet en aktuell pjäs än idag, enligt din mening?
– Oavsett vilken pjäs, nyskriven eller antik, en teater väljer att sätta upp måste vi svara på varför gör vi detta här och nu. Svaret är först och främst konstnärligt; jag tycker att jag hade en himla bra regimässig och personlig krok in i Hamlet. Kroken är tätt förbunden med en fråga som jag ville ha svar på: Om nu Hamlets far är kung och dör och han är kronprins, varför i hela världen blir Hamlet inte kung? Denna fråga ledde vidare till en diskussion om maskulinitet, dess former och uttryck och inte minst vilken typ av maskulinitet som är högt värderad och i världens ögon vinnande. Min slutsats blev då att den sorts man Hamlet är inte är vinnande eller högt värderad och tvärtom är Hamlet som man betraktad som värdelös i den här världens ögon. Jag var alltså intresserad av att göra en pjäs om manlighet och dess utmaningar. Liksom Hamlets värld lever också vi i en slags brytningstid där manligheten är häftigt debatterad, satt under lupp och en källa till konflikt. Ett slags samtida sår som jag vill peta i.
– Den andra delen av resonemanget kring valet av pjäs har att göra med att vi som en lite mindre teater nu växlar upp. För första gången på många år har Byteatern Kalmar Länsteater möjlighet att göra en lite ”större” föreställning med fler medverkande. Vi får då chansen att ge kalmarlänspubliken en klassiker som många i vår publik kan ha en relation till utan att för den skull någonsin sett den på scen. Nu får de den möjligheten.
Du har bearbetat pjäsen. Vad betyder det i praktiken?
– I praktiken har jag kraftigt skurit ned på antalet roller och fler olika spår. Hamlet är ett rikt material där det i stort sett går att få det till att handla om vad som helst beroende på var fokus läggs. Eftersom jag här ville göra en Hamlet som först och främst är en diskussion om manlighet har jag valt bort massa material som har med politik och maktkamp att göra. Framför allt Ofelia, men även Gertrud, ges mer framträdande roller än originalet och ett flertal scener har också bytt plats för att få den rytm som jag tycker passar vår Hamlet bäst. Och detta bearbetningsarbete fortgår även nu när vi repeterar…
Hur vill du att publiken ska känna när de lämnar salongen?
– Det där är alltid den svåraste frågan tycker jag. Å ena sidan vill jag att de ska känna glädje över att ha fått en rejäl teaterupplevelse, men jag hoppas också att de känner att föreställningen gett dem något att undra över. Att föreställningen ska gå och gnaga i dem på ett positivt sätt och att de återvänder till den i tankarna och funderar över de val vi gjort.
Läs mer om Hamlet på Byteatern Kalmar Länsteaters hemsida här.
Bilden ovan: Agnes Forstenberg som Hamlet på Byteatern Kalmar Länsteater, foto Mattias Johansson.
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!