QUEER HIGH är en nyskriven relationskomedi om queerhet, vänskap och krossade drömmar, som hade urpremiär i Linköping 1 mars och spelas 11 april-4 juni i Norrköping. Veronika Baumgardt är innehållsproducent på Ung Scen Öst och skriver här om hur föreställningen tagits emot av sin publik från högstadie- och gymnasieskolor i Östergötland.

Dramatiker Robin N Spegel var redan tidigt i processen tydlig med vilken text hon hade skrivit: det här är inte ännu en lagom-snäll komedi med inslag av inkvoterade och mysgulliga queers. Den här gången kan queers:en få vara precis så mänskliga som de är i verkliga livet. Regissör Johan Paus har också tagit fasta på alla queers rätt att få bete sig som svin, när queerheten används som twist på det vanligtvis heteronormativa balkonceptet. Här ska gränser bevakas och kontrolleras! Idén om frigörelse stelnar till ofrihet. Det begrepp som från början expanderade ens värld, blir trängre med tiden. På Ung Scen Östs Stora scen spelas under våren relationskomedin QUEER HIGH för publik från 12 år och uppåt. Den största delen av publiken kommer från högstadie- och gymnasieskolor i Östergötland.

Den största triggern på Padua High, strax innan årets bal, är begreppet ”straight”. När misstankar väcks om att en av eleverna i festkommittén har förrått de andra genom att vara just hetero startar en desperat jakt på att bekräfta eller dementera denna kränkning. Maktkampen och intrigerna antar proportioner som om de vore hämtade från Game of Thrones – som också är temat för årets bal: Queer Prom Fire and Ice 2024.

Ung Scen Öst. QUEER HIGH. Foto Sara P Borgström.

Visuellt plockar föreställningen inspiration från high school-filmer i en blandning av nostalgi och utopi. Marie Mobergs scenografi och kostymdesign bjuder på en kavalkad av troper och cores, som presenteras i högt tempo med mycket humor. Scenbilden förstärks av Christoffer Lloyds intensiva ljusdesign och kryper under huden med hjälp av Safoura Safavis musik och ljuddesign. Över alltsammans svävar drag-rektorn Miss Perky, som bidrar med tillbakablickar och någon slags illusion om ordning. På scen och som high school-historiens mest neurotiska balkommitté ser vi Derek Cespedes Barrientos, Natalia Fuentes Araya, Indra Linderoth och Alice Sjöberg Brise.

Omtumlande och upprörande
Inför premiären var frågan: kommer berättelsen att utmana för mycket – eller rentav för lite? Det är också den vanligaste frågan som bokningsansvarig på teatern får: ”Har föreställningen väckt något hat?”. Svaret är att föreställningen på vissa sätt har rört om mer än vad teatern hade tänkt sig, men på andra sätt har skapat mindre oro än vad några – t.ex. lärare – hade befarat.

Okej, låt oss vara ärliga. En föreställning med exakt noll straighta karaktärer (sorry, för en liten spoiler…) skapar reaktioner, ibland väldigt starka. Världen är inte mer vidsynt än så 2024. En del av den unga publiken reagerar direkt och uttrycker verbalt sitt motstånd mot det queera perspektivet. För en del blir upplevelsen så stark att de lämnar salongen. Allt detta finns det rutiner för. En publikvärd följer diskret och utan att ifrågasätta den personen med ut och hen får vänta på sin klass i foajén. Hen behöver inte förklara sig, inte försvara sig. För skolpubliken är det trots allt så att eleverna oftast inte kommer till teatern av egen vilja, utan för att det är en vuxen som har bestämt det och skolplikten hindrar dem från att protestera. För många är mötet med QUEER HIGH dessutom det första mötet med teater och upplevelsen blir därför särskilt stark.

För andra är upplevelsen en festlig upplevelse och i vissa fall en ögonöppnare. Det är den publiken som hänger sig åt dramat som utspelar sig framför dem, men som inte nödvändigtvis lägger så stor vikt vid att alla karaktärer är queer. Konflikterna är på många sätt allmängiltiga. I ärlighetens namn verkar det också som att många av reaktionerna i samband med hångelscenerna inte alls har med könsidentitet att göra. Att se närhet och intimitet gestaltad på scen framkallar ganska ofta viss chock och genans när målgruppen är ung.

Ung Scen Öst. QUEER HIGH. Foto Sara P Borgström.

Att se sig själv speglad på scenen – för första gången
De allra starkaste reaktionerna är dock de som går som en rysning genom publiken, ibland knappt märkbart. Det är när någon drar efter andan, helt tyst, nästan som en viskning – när hen ser sig själv på scenen. Speglad och mänsklig och för allra första gången. Som teater med uppdrag att spela för ung publik går det bara att hoppas att känslan av bekräftelse förändrar något på djupet och skänker styrka till den personen även utanför teatersalongen. Ensemblen möter publiken i foajén efter varje föreställning och med jämna mellanrum bekräftar unga som sett föreställningen att de känner sig gestaltade – äntligen.

I arbetet med föreställningen har teatern och det konstnärliga teamet knutit en allt närmare kontakt med Liquid, Linköpings kommuns fritidsverksamhet för unga som identifierar sig som HBTQ+. I smått och stort har team, ensemble, pedagog och de unga mötts; de har diskuterat core-detaljer, stilreferenser och de olika kategorier som ryms inom queer-communities, men också erfarenheten av att bli trakasserad för sin queerhet varje dag. Det har inte bara gjort att föreställningen QUEER HIGH har kommit nära publiken. Det har också gjort något mycket större; det har skapat ett tryggt rum, där unga queers kan kliva in och känna sig hemma. Där de kan ta plats utan att be om ursäkt eller låtsas vara något de inte är, förhoppningsvis oavsett vad som spelas på scenen. Det har antagligen också kommit att förändra teaterns verksamhet, genom att trimma lyhördheten inför publiken ännu mer.

En av de grupper från språkintroduktionsklasser på gymnasiet, som sett föreställningen under våren delade med sig av sina samtal och tankar efter teaterbesöket. Det är lätt att ta till för stora och högtravande ord om den egna konsten, men ibland bekräftar publiken hur stor sprängkraft en teaterföreställning faktiskt kan ha:

”Jag tycker att alla ungdomar och vuxna måste kolla den och uppleva den känsla du får när du är främling.”, skriver en av dem. En klasskompis sammanfattar sina intryck i en enkel uppmaning: ”Gå och kolla, för den tar upp mycket saker som kan förändra hur du ser på livet…”

Text: Veronika Baumgardt / Innehållsproducent med PR-ansvar, Ung Scen Öst

Läs mer om Ung Scen Öst på hemsidan här.

Bilden överst: Ung Scen Öst. QUEER HIGH. Foto Sara P Borgström.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.