14–17 maj är det dags för bibu.se 2014, scenkonstbiennalen för barn och unga, som i år äger rum i Helsingborg. Länsteatrarna representeras av Örebro länsteaters Den unge Werthers lidanden. Folkteatern i Göteborgs föreställning Det röda trädet var utvald av juryn men kunde inte komma då det inte gick att ordna rent praktiskt. Folkteatern medverkar istället med ett längre föreställningssamtal. Ung scen/öst medverkar med föreställningen Författarna som är ett samarbete med Unga Klara. Ung scen/öst deltar också med ett seminarium om känsloarbete i samband med interaktiv scenkonst och releaseparty för ny bok: Att delta på djupet – publikinteraktion i scenkonst för barn och unga.
2014 heter värdstaden för bibu.se Helsingborg. Tjugo svenska och internationella uppsättningar visas på Helsingborgs stadsteater, Dunkers kulturhus och Helsingborgs konserthus. Bakom urvalet står en jury bestående av sex personer: Josette Bushell-Mingo, Åsa Fagerlund, Björn Gunnarsson, Inger Holmberg, Ulla Kassius och Hugo Tham. Läs mer om juryn Årets internationella tema är scenkonst från tyskspråkiga områden. Föreställningarna kompletteras med ett 40-tal seminarier, workshops och samtal.
Länsteaterföreställningar på bibu.se 2014
Den unge Werthers lidanden i regi av Erik Holmström är Örebro länsteaterns föreställning för unga från 13 år, en monolog i klassrumsformat som framförs av Hans Christian Thulin. Den tar avstamp i Johann Wolfgang von Goethes roman om den unge Werther kärlekskval och vävs ihop med en parallell berättelse om en högstadieelev som blir likaledes besatt. Manus skrevs av Erik Holmström, Eva Maria Dahlin och Hans Christian Thulin. Urpremiären var 23 november 2012.
Juryns motivering lyder:
Med avundsvärd lust, närvaro och gestaltningsenergi tar sig Hans Christian Thulin an Goethes brevroman Den unge Werthers lidanden från 1774. Som här får sällskap med The Cure; sentida punkromantik och Sturm und Drang. Sällan har en klassiker blivit så fullständigt uppdaterat samtida, och sällan har en skådespelare så till den grad kunnat behärska scenrummet/klassrummet ut i dess mest perifera delar. Och sällan har en dramatisering lyckats fånga sin unga publiks uppmärksamhet så in i minsta känslostormande detalj.
Det röda trädet heter Folkteatern i Göteborgs föreställning som var utvald av juryn, men som av olika praktiska anledningar inte kunde komma till biennalen. Det röda trädet för målgruppen 6-10 år hade premiär 1 mars 2013. Det är en teaterupplevelse baserad på Alma-pristagaren Shaun Tans poetiska bildberättelse. Regi av Lars-Eric Brossner, efter en idé av Lars-Eric Brossner, Cecilia Milocco och Sören Brunes.
Juryns motivering lyder:
En egensinnig och modig föreställning som vågar lita på kraften i det sceniska språket . En föreställning som tänjer på gränserna för det möjliga. En scenografi som tar andan ur publiken, ett rum som förvandlas framför våra ögon, vänder ut och in på sig själv och i centrum en skådespelerska med en osedvanlig lyskraft.
Folkteatern i Göteborg medverkar istället med ett längre föreställningssamtal om Det röda trädet. Frågor som kanske kommer att besvaras (eller inte) är: Är det teater? Är det dans? Vad föreställer scenografin? Var utspelar sig föreställningen? Finns det någon handling? Varför pratar hen inte? Är det barnteater? Kommer vi att visa film? Kommer det att hända något?
Ung scen/öst medverkar med föreställningen Författarna som är ett samarbete med Unga Klara. Författarna är en berättelse om berättelser, om lusten att berätta och rädslan att bli berättad. Om makten över berättelserna och berättelsernas makt över oss. Författarna är skriven av Alejandro Leiva Wenger och regisseras av Frida Röhl. Medverkande skådespelare är Ardalan Esmaili, Pablo Leiva Wenger och Oscar Töringe. Föreställningen spelas för årskurs 9 och uppåt och premiären ägde rum 17 oktober på Unga Klara med gästspel på ung scen/öst under hösten 2013.
Juryns motivering lyder:
Författarna lyckas inte bara spegla samtiden utan dessutom skapa den just i den stunden vi sitter där, den ger röst åt blicken som söker fäste. Med ett språk som respekterar och utmanar publiken lyckas den i lager på lager dissekera våra förutfattade meningar och klä av oss in på bara skinnet. I ett enastående personligt och engagerat skådespeleri blir föreställningen livsviktig.
Ung scen/öst håller seminarium och släpper ny bok
Ung scen/öst deltar också med ett seminarium där genusvetaren Anna Lundberg från Linköpings Universitet samtalar med skådespelarna Martin Waerme, Ellen Norlund, Jenny Möller Jensen, Maria Granhagen och Ashkan Ghods om emotional labor i arbete med interaktiv scenkonst. Emotional labor är ett sociologiskt begrepp som handlar om arbete som kräver att vi använder våra känslor, t.ex. flygvärdinnans arbete, frisörens, vårdpersonalens – och skådespelarens.
I samband med seminariet släpper ung scen/öst boken Att delta på djupet – publikinteraktion i scenkonst för barn och unga där de samlar och diskuterar de erfarenheter som gjorts under snart tre års arbete med publikinteraktion. I ett stort antal verk har ung scen/öst arbetat med att hitta tekniker och arbetsmetoder för att bjuda in besökarna till något annat än scen-salong. Det får konsekvenser både för hur vi ser på våra yrkesroller och på vår publik. På vems villkor är barn och unga med och gör? Och vad är en demokratisk arbetsprocess i en teaterhierarkisk organisation; finns det? Boken ger både handfasta råd om hur en interaktiv teaterpraktik kan fungera och anlägger ett tydligt maktperspektiv på de relationer som uppstår när vi ändrar arbetssätt och föreställningsformat.
Sedan ett par år är genusvetaren Anna Lundberg knuten till ung scen/öst. Anna Lundberg har tagit del i arbetet med två produktioner: Vad ska vi göra? som spelades under hösten 2012 och Den magiska cirkeln, som spelades under våren 2013. Anna har publicerat en förhandling om betydelse i interaktiv barn- och ungdomsteater med titeln: Äckel, jubel, kaos, som handlar om arbetet med dessa två föreställningar. Läs mer här
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!