Det har varit en minst sagt utmanande tid för scenkonsten. Hur är situationen idag på länsteatrarna? Vad har vi lärt oss av pandemin? Vad tar vi med oss? Vad händer nu?
Vi frågade de tre teatercheferna Nadja Hjorton, konstnärlig chef teater på Regionteater Väst, Åsa Edgren, vd och scenkonstchef på Regionteater Blekinge Kronoberg och Staffan Aspegren, konstnärlig chef teater på Smålands Musik & Teater.
Hej Nadja, hur är läget på Regionteater Väst såhär i början av höstsäsongen 2021? Hur mår ni?
– Vi mår bra! Stämningen är peppig över att verksamheten är igång men vi har också respekt för att situationen snabbt kan förändras och full beredskap för tänkbara åtgärder. Just nu turnerar vi fyra föreställningar på teatersidan och tre på danssidan och det känns mäktigt. Publiken bokar på och det finns ett sug i skolorna.
Hur har ni på Regionteater Väst resonerat angående myndigheternas restriktioner?
– Vi har kunnat ha verksamhet igång under hela pandemin genom att styrka all offentlig verksamhet och fokusera på skolpubliken som ju ändå är vårt huvuduppdrag. Den personal som kan arbetar i mångt och mycket hemifrån och vi har separerat alla produktioner med olika lunchtider och mötestider samt hyrt andra lokaler för att inte vara för många i husen under repetitionsperioden. Vi erbjuder skolorna att se föreställningarna en klass i taget, riskbedömer varje spelplats och håller avstånd till publiken. Det är klart att det är slitsamt för en arbetsplats att inte kunna träffas och märkligt att alla i huset inte sett alla produktioner. Verksamheten blir också påverkad av att personal ska stanna hemma vid minsta symtom. Ingen i vår bransch är väl van vid att premiärer måste flyttas fram på grund av små förkylningar.
Har vi lärt oss något av pandemin? Var allt bara elände eller finns det något som ni kommer att fortsätta att arbeta med? Vad tar vi med oss?
– Att som institution lära sig att ställa om snabbt och tänka annorlunda är något som jag tänker är en viktig lärdom. Vi institutioner är ju annars väldigt bra på lång framförhållning och pandemin har fått oss att öva även på kort framförhållning. Jag tror att konsten mår bra om vi kan bolla både långa och korta bågar även efter pandemin. Att mötas digitalt i olika former kommer också hänga kvar tror jag. Det finns för och nackdelar med det men för oss som arbetar stora delar av året på turné i en väldigt stor region så är det ett bra verktyg att hålla ihop som arbetsplats. Sen tar vi med oss hur fantastiskt det är att jobba tillsammans fysiskt, att fika ihop och att möta publiken.
Ni har ju en rad premiärer i augusti och september. Kan du berätta lite om höstens repertoar?
– I Uddevalla har vi två nyproduktioner: På ren svenska – en föreställning om svenskhet, rasism och om vem som får vara med i den svenska gemenskapen samt Fejkflickan – en föreställning om kön och identitet som är baserad på intervjuer med unga människor med transerfarenhet. Sen har vi även repriserna Hopp och hinder och Humbug ute på turné.
I Borås spelar nyproduktion Mitt jag, reprisen Magnet samt Fårgudar som är en samproduktion med Masthuggsteatern.
Är det några andra spännande planer och satsningar du vill nämna särskilt?
– Det finns massor av planer och spännande konstnärer som kommer till oss framöver. Under höstlovet öppnar vi upp husen i Uddevalla och Borås och hyllar läslovet. Fyra utomstående konstnärer kommer tillsammans med våra skådespelare skapa en interaktiv vandringsföreställning baserat på barnböcker. I december är det repstart för vårens produktioner och då kommer vi bland annat jobba med den norske regissören Huy Le Vo, det känns spännande!
Hej Staffan, hur är läget på Smålands Musik & Teater såhär i början av höstsäsongen 2021? Hur mår ni?
-Vi mår bra, tackar som frågar! Vi får ju äntligen arbeta mot en publik och vad mer behöver en människa?
Hur har ni på Smot/Kulturhuset Spira resonerat angående myndigheternas restriktioner?
-Vi har inte resonerat kring dem så mycket som vi har följt dem, helt enkelt. Vi har hållit avstånd, tvättat händerna och repeterat i enskildhet för att vara redo den dag vi fick släppa upp.
Har vi lärt oss något av pandemin? Var allt bara elände eller finns det något som ni kommer att fortsätta att arbeta med? Vad tar vi med oss?
-Nu vet vi att vår skådespelare Sanna Ingermaa Nilsson inte bara gör en fenomenal Hedda Gabler, utan även kan göra podcast i sin egen garderob! Vi tar med oss att en musikal tänkt för full salong blir en annan historia inför 50 personer, men att intimiteten det medförde inte var farlig. Allt går. Det blir bara annorlunda.
Ni har ju septemberpremiär på barnföreställningen Närheten och musikalen She Loves Me! Hur har det gått?
-Stämningen inför She Loves Me´s spelperiod, som sträcker sig in i december, lyfter hela huset. Det är en varm komedi från Broadways storhetstid. Med romantik, teatermagi… Vi behöver den och vi tror att publiken kommer att älska den. Skandinavienpremiär dessutom här i Jönköping så det är jättespännande. Unga Spiras dansföreställning Närheten av Camilla Ekelöf besöks dagligen av hänförda skolklasser där det senast i veckan kom feedback från en lärare som skrev: ”Vilken föreställning… våra elever var trollbundna… så roligt att se. Hälsa skådespelarna det. Eftersnacket med dem gjorde det extra bra!!” Så det känns jättebra nu när den ska på turné i länet.
Är det några andra spännande planer och satsningar du vill nämna särskilt?
-Då kan jag inte låta blir att nämna vårens stora teatersatsning på Spira, Cyrano de Bergerac, i regi av Ronny Danielsson. Att få se Åsa Arhammar göra denna klassiska mansroll kommer inte bara bli kul utan också lite rörande, tror jag. Och det tror jag publiken som sett henne i så mycket genom åren också kommer att känna.
Hej Åsa, hur är läget på Regionteater Blekinge Kronoberg såhär i början av höstsäsongen 2021? Hur mår ni?
– Vi mår väldigt bra. Det är riktigt roligt. Väldigt mycket känns nytt. Vi har flera nya skådespelare Alexander Lindberg, Birthe Heribertsson, Isak Nordström, Elin Rusk och sångerskorna Yvonne Tuvesson Rosenqvist och inte minst vår egen maskör Hanna Elwe som denna säsong går in i rollen som Monica Zetterlund. Regissörerna den här hösten Henrik Grimbäck, Saskia Husberg, Piet Gietz Hansen, Andreas Dahl, Nyxx, Rasmus Lindgren tillsammans med koreograferna Gunilla Heilborn, Helena Franzén, Marcos Morau, Stina Nyberg, Linda Blomqvist, Max Wallmeier, Alma Söderberg m.fl inger hopp och glädje. Teatern har ömsat skinn och är inne i en föryngringsfas som är både spännande och svår på samma gång.
Sedan våren 2020 har vi haft tre VD/scenkonstchefer inne i huset och vi har ställt in och ställt om, ställt in och ställt om. Det har frestat på. Men efter sommaren kom lugnet, vi får möta publik igen. Det går inte att förstå hur viktigt det här är; att vi kan få göra vårt jobb igen.
Jag upplever en väldig framtidstro och glädje på teatern just nu. Vi kommer under hela hösten att arbeta med vår egen och publikens självbild. Det gör vi på alla nivåer, i styrelsen, på personaldagar, i ledningsgruppen och på våra avdelningar. Det här arbetet skall få ta tid. Så att alla hänger med. Kärnfrågorna är; Kronoberg och Blekinge, vilka är vi som bor här? Hur mår vi? Vad tänker vi på? Vad är viktigt för oss? Vad är det för hemligheter vi inte vill tala och som bara vi på teatern kan bära fram i ljuset. Vad är det vi inte vill tala om fast vi egentligen borde? Vad är det vi inte ser? Vad är det som är obekvämt och skaver, och varför är det så? Vad får oss att skratta, njuta och glädjas tillsammans?
Hur har ni på Regionteatern resonerat angående myndigheternas restriktioner?
– Vi följer restriktionerna fullt ut. Vi håller avstånd, tvättar händerna och stannar hemma när vi känner sjukdomssymtom. Vi har tagit fram en gedigen manual kring hur vi rör oss i våra lokaler och hur repetitioner och turnéer skall kunna genomföras enligt de rekommendationer som gäller för dagen. Vi tar det på fullaste allvar och har valt att inte krångla till det.
Har vi lärt oss något av pandemin? Var allt bara elände eller finns det något som ni kommer att fortsätta att arbeta med? Vad tar vi med oss?
– Ja, mycket har varit elände. Det måste jag ändå säga. På gränsen till fruktansvärt. Det värsta tror jag ändå för mig i alla fall, har varit känslan av att vi inom scenkonsten har särbehandlats och på ett orättvist hårt sätt drabbats. Det har känts nedslående att det är vi, scenkonsten och musiken, idrotten, kyrkorna, restaurangbranschen och sporten – möjligheter för människor att mötas i grupp, inte för att konsumera – utan för att uppleva tillsammans med andra, som har drabbats så obeskrivligt hårt. Vad säger det om vårt samhälle och synen på konsten. Det kulturpolitiska målet från 1974 om att kulturen och konsten skulle motverka de kommersiella krafternas negativa verkningar har denna Coronapandemi känts väldigt långt borta.
Det som har varit riktigt bra är att vi fått ökade resurser för att utforska och om möjligt skapa en digital scen. De digitala möjligheterna har varit mycket roligt att utforska. Vi vill ju göra något helt nytt. Vår plan och våra testproduktioner av poddar, radioteater och följefilmningar kommer vi att ha helt klar först om ett år, men vi testar och labbar fortsatt hela säsongen 2021/2022. Så håll ögonen öppna!
Ni har ju startat en helt ny dansfestival tillsammans med Dans i Blekinge – som ägde rum 1-5 september! Hur gick det?
-Helt fantastiskt! Det här gör vi igen. Följ festivalens utveckling på Bradjupa.se. Tänk vad man kan åstadkomma när fria utövare och konstnärer, institutioner, tjänstemän och politiker på lokal, regional och nationell nivå går åt samma håll. Då kan vi verkligen förändra på djupet.
Är det några andra spännande planer och satsningar du vill nämna särskilt?
– Vi har arbetat hårt för en ny Teater i Växjö som kan vara utgångspunkt för vår mobila scen både för vuxna och för skolan samt kunna utgöra moderskepp för utbudet som inte rör på sig utan ligger fast i Växjö. Vår huvudägare Region Kronoberg har nu skrivit in i sin budget för 2022 ett särskilt uppdrag om att undersöka möjligheten om nya lokaler för Regionteaterns verksamhet. Det är stort och ett viktigt steg i vår möjlighet till att kunna nå så många fler än vad vi kan göra idag. Det skapar också förutsättningar för ännu mer brännande scenkonst.
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!