Vad är det med ålen som fascinerar oss människor? Patrik Svenssons bok Ålevangeliet tilldelades Augustpriset 2019, är såld till 35 språk samt nominerad till Good Reads Choice Awards 2020 och Andrew Carnegie Medal for Excellence. Nu blir det också en teaterföreställning i bearbetning och regi av Pelle Öhlund på Dalateatern, med premiär den 25 september.
Ålen föds som ett genomskinligt yngel i Sargassohavet och tar sig flera hundra mil via Golfströmmen och vidare till Europa eller Amerika. Oförtröttligt vandrar den lilla ålen sedan genom vattendrag, ibland på land om den måste. Den hittar ett hem och lever sitt liv och sedan vandrar den hela vägen tillbaka igen via Atlanten för att fortplanta sig på samma plats där den föddes. Varför den gör så är ett mysterium.
Ålevangeliet är en berättelse om världens mest gåtfulla fisk. Det är också berättelsen om författaren Patrik Svensson och hans pappa och hur ålen förde dem samman. En berättelse om ursprung, öde och om livet. Samt om det som är livets sista och ofrånkomliga utmaning: hur man hanterar döden. Vem är jag? Vart är jag på väg? Vart kommer jag ifrån?
Dramatikern och regissören Pelle Öhlund återvänder till Dalateatern efter succén med föreställningen Det röda trädet 2019. Vi passade på att ställa några frågor!
Patrik Svenssons bok har blivit en internationell bestseller. Vad är det med ålen som fascinerar oss människor?
–Inom naturvetenskapen har det länge talats om Ålgåtan eller Ålfrågan. Ålen brukar kallas för världens mest gåtfulla fisk. Det finns massor av forskare och glada amatörer genom historien som försökt att förstå sig på ålen. Från Aristoteles till dagens forskare. Ålen har varit och är fortfarande på många sätt ett mysterium och mysterier har alltid lockat den nyfikna människan. Ålgåtan har förändrats över tid. Är ålen en fisk? Ålens olika metamorfoser, avsaknaden av könsorgan, Hur fortplantar de sig? Var fortplantar de sig? Var föds de små larverna? Var dör den? Den lever i det fördolda och är svår att få grepp om.
Ålevangeliet är en populärvetenskaplig bok om ålen, som alltså handlar om ålens vetenskapliga historia. Hur gör man en teateruppsättning av det? Vad har du tagit fasta på?
–Förutom att berättelsen handlar om ålen, denna märkliga fisk, handlar den också om relationen mellan en pappa och en son, och den gemenskap de fann genom att fiska ål tillsammans. Berättelsen om ålen blir en metafor över människans varande och lyfter de eviga existentialistiska frågorna som: Vem är jag? Var kommer jag ifrån? Vart är jag på väg? Jag har tagit fasta på och vävt samman dessa två delar i berättelsen, bl.a. människans strävan att försöka förstå sig på denna gåtfulla fisk och en sons försök att förstå sig på sitt ursprung. Jag har även tagit fasta på dramat kontra humorn som finns i denna mänskliga strävan.
Det är en stor satsning med fem medverkande på scen. Ni spelar på Dalateatern och sedan väntar en ganska omfattande turné i Dalarna. Kan du berätta lite vad vi kan förvänta oss från scenen?
–Det blir en intressant, händelserik och överraskande upplevelse. Hos provpubliken förekommer det både skratt och tårar. Ni kan förvänta er en visuell, vacker, rolig, förunderlig och bjussig uppsättning.
Du regisserade föreställningen Det röda trädet som hade premiär på Dalateatern 2019. Hur känns det att vara tillbaka efter 2 års pandemi? Är det något med regiarbetet som ser annorlunda ut nu efter det som varit?
–Jag kan inte själv se att jag har förändrat mitt sätt att arbeta på grund av pandemin. Jag har haft förmånen att ha kunnat arbeta under denna tid. Men sen samtidigt är jag medveten om att vi alla förändras och påverkas av det som sker runt omkring oss och våra erfarenheter. Vi genomgår alla våra olika metamorfoser genom livet, precis som ålen.
Läs mer på Dalateaterns hemsida här.
Bilden överst: Affisch och pressbild Ålevangeliet 2021. Foto Dalateatern.
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!