Går det att koreografera verkligheten? Kan verkligheten diktera koreografin? Dessa frågor står i centrum för Norrdans kommande produktion Crowds & Power. På scen möts tio av kompaniets dansare och tio lokalbor för att tillsammans utforska begreppen massa och makt. Lokalborna får instruktioner via hörlurar, och vid varje ny plats som verket besöker deltar en ny grupp av tio lokalbor.

Verket, koreograferat av Norrdans konstnärliga ledare Martin Forsberg, skapar ett koreografiskt fält som utforskar dynamiken mellan den mänskliga massan och handlingar som avslöjar maktens skalor. Crowds & Power är ett verk som spänner mellan det storslagna och det intima. Forsberg, som tidigare har skapat verk som Doppelgänger och Proxy, fortsätter här sin undersökning av kommunikation och det iscensatt autentiska.

Vi har träffat koreografen Martin Forsberg för att få en djupare inblick i verket.

Martin Forsberg, danschef Norrdans. Foto privat.

Berätta mer om Crowds & Power och varför är temat viktigt i dagens samhälle?
– All konst och alla fria uttryck är viktiga i vårt samhälle och tid. Just Crowds & Power försöker sätta luppen på vad massa och makt har med varandra att göra.

Verket verkar blanda deltagarbaserat och konstnärsdrivet arbete. Hur har ni navigerat den balansen?
– Ja, det är en märklig hybrid. Det är inte ett community-projekt i den bemärkelsen, men inte heller ett traditionellt konstprojekt som bara drivs av oss som skapare. Jag känner igen mig själv i den här hybriden, eftersom det också ringar in mina konstnärliga intressen.

Hur kommer upplevelsen att skilja sig för deltagarna på scenen jämfört med publiken i salongen? Hur har ni arbetat med att välja vilka som deltar på scenen?
– Jag tror att upplevelsen är radikalt annorlunda för de lokalbor vi bjuder in på scenen jämfört med de som sitter i salongen som konventionella åskådare. Lokalborna är nog väldigt upptagna med att följa instruktioner och agera i stunden. Vi har varit noga med att rekrytera deltagare som vi tror speglar publiken i salongen. Det är en viktig del av upplevelsen, att kunna identifiera sig med någon. De på scenen blir publikens projektion och visst är det väl så att många går till teatern för att uppleva sig själva?

Hur arbetar ni med instruktionerna som deltagarna följer på scenen?
– För varje instruktion finns hundratals variabler och möjliga tolkningar. Dansarna blir inte bara scenkonstnärer utan också strateger i realtid, vilket gör processen väldigt levande. Samtidigt finns det en intressant paradox mellan att lokalborna upplever något för första gången medan dansarna har hundratals timmar bakom sig av instudering och taktiskt arbete med verkets score/partitur.

Vad säger Crowds & Power om förhållandet mellan makt och publik?
– Det handlar om att scenen och salongen blir en arena för att iscensätta makt. Massan är både de som står på scenen och de som samlats för att uppleva verket. Så maktperspektivet ligger i flera lager: i själva iscensättningen av maktaspekter, i meta-lagret där deltagarna/lokalborna följer en röst som ger dem instruktioner, och i publikens blick som ständigt riktas mot dem.

Det är en slags reflektion kring publikens roll – vem är det egentligen som har makt i ett scenkonstsammanhang, avsändaren eller mottagaren?

Vem har skapat instruktionerna som deltagarna följer?
– Det är jag som koreograf som skapat instruktionerna. Det är som att komponera en hel symfoni, men att bara ha en ukulele som instrument. Vi har lyckats få till många testtillfällen med prov-deltagare där vi kan studera och analysera. Min förhoppning är att instruktionerna blir noggrant utformade, med fokus på tonalitet och ordval. Jag försöker vara både peppande och auktoritär, beroende på vad som krävs i den specifika instruktionen.

Crowds & Power har världspremiär fredagen den 14 mars på Härnösands Teater. Därefter följer en turné i Norrland och avslut på Dansens Hus/Elverkat i Stockholm.

Mer info om Crowds & Power och turné hittar du på norrdans.se.

Bilden överst: Norrdans. Foto av Lia Jacobi.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.