År 2025 fyller Dalateatern 50 år och jubileumsåret för den halvsekellånga resan ger en möjlighet att reflektera över vad Dalateatern varit, vad den är idag och vilken roll den kan spela i framtiden. Välkommen att hänga med på en jubileumsresa som kommer att innebära såväl digitala som fysiska initiativ!

A trip down memory lane
1974 antog regeringen ett omfattande kulturpolitiskt program, vilket fortfarande utgör grunden för dagens kulturpolitik. Inom ramen för detta program föddes idén om regionteatrar med syftet att öka tillgängligheten till teater både geografiskt och socialt, samtidigt som man säkerställde hög konstnärlig kvalitet. I detta sammanhang kan man, med facit i hand, se länsteatrar som att de inte bara levererar professionell scenkonst utan också kunde fungera som en plattform för samhällsdebatt och konstnärlig utveckling. Dalateatern har genom åren uppfyllt detta genom att erbjuda en bred, relevant repertoar som ges i hela länet; från klassiska verk till nyskriven dramatik och samtida dans till våra uppskattade musikalsamarbeten med systerorganisationen Musik i Dalarna. Vi erbjuder scenkonstupplevelser för alla åldrar – från våra allra yngsta till våra allra äldsta – och vi stoltserar gärna med att 50 % av vår repertoar är dedikerad till barn och unga.

Ödesmärkt – den hundraåriga pjäsen, som i princip varit ospelad då den ansågs för radikal när den skrevs, sattes upp på Dalateatern 2022. Foto: KlaraG.

De senaste åren
I post-pandemisk tid kan vi konstatera att publiken är mer försiktig, nya konsumtionsmönster har etablerats, och den ekonomiska verkligheten för invånarna har förändrats. 2022 startade riktigt skakigt. Ett stort antal inställda föreställningar av Vasa och premiären av Jekyll vs. Hyde fick skjutas ett par veckor framåt. Vår vuxna publik gick därigenom miste om en nyskapande föreställning i regi av Anna Pettersson och många barn fick inte möjligheten att se resultatet av vårt samarbete med Örebro teater. Ödesmärkt, ett i stort sett ospelat verk från 1923 med HBTQ som tematik, hade premiär i oktober 2022. Pjäsens tema, och det sätt den iscensattes på, engagerade och berörde. Efter föreställningar i hela Dalarna avslutades spelperioden med en föreställning på ett fullsatt Årsta teater i Stockholm i december 2022.

Om 2022 hade sina utmaningar blev 2023 ett rekordår för Dalateatern med över 26 000 besökare, och produktioner som Cabaret och Den fule blev publiksuccéer. Romeo & Julia, i regi av Gustav Deinoff, var en samproduktion med Unga Klara och Helsingborgs Stadsteater, i samarbete med Dalateatern då vi lånade ut vår skådespelare Myra Neander (Romeo). Teatern lyckades också efter några tuffa år få ett fundament till en danspublik och det franska danskompaniet Chute Libre lockade många besökare i sin urbana tolkning av det klassiska balettverket Våroffer.

Våren 2024 präglades av nyskrivet material. I den apokalyptiska farsen I ett hus vid tidens slut av Helena Röhr och Stefan Sundström sattes skrattet i halsen och blev omskriven för sin relevans. Skolföreställningen Legenden om Sally Jones byggde på en litterär förlaga. Den nyskrivna Allan, med musik och sångtexter av Allan Edwall, som Dalateatern gör tillsammans med Estrad Norr spelas just nu i Dalarna efter att ha haft premiär på Folkets hus i Hissmofors med efterföljande turné i Jämtland/Härjedalen i våras. Alexander Ekmans Kuckel 2 drog för någon vecka sedan fulla hus!

I Lucas Svenssons nyskrivna STÅL! blir publiken en fluga på väggen och vittnar om ett Borlänge i förändring i början av 90-talet. Fyra skådespelare gör drygt 30 roller. Foto: Anton Höjer.

Hösten 2024 har präglats av en stark medial uppmärksamhet av Dalateaterns nyskrivna föreställning, tillika publiksuccé, STÅL! av Lucas Svensson i regi av Lars Bringås. I STÅL! blir publiken en fluga på väggen och vittne till ett Borlänge i början av 90-talet och berättar om livet för helt vanliga människor i en bruksort i förändring.

Debatten om STÅL! kan stå som ett tydligt exempel på scenkonstens roll både som inspiratör och provokatör i samhällsdebatten. Frågor om arbetarklassens representation väckte starka känslor och reaktioner. Kritiska röster har hävdat att kulturbranschen ibland målar upp en alltför negativ bild av arbetarklassen, medan Dalateatern försvarat sin rätt att skildra konflikt och dramatik som en central del av berättandet. Detta har blivit ett pågående samtal om konstnärens ansvar, om armlängds avstånd och om teaterns roll som en spegel av samhället. Nyligen publicerades Expressens Anna Hellgrens artikel ”Ridån gick upp – sen blev det krig i Dalarna”. Läs artikeln här.

Genom att möta samtiden med föreställningar som vågar utmana, som STÅL!, Ödesmärkt och I ett hus vid tidens slut, bidrar Dalateatern till att skapa en reflekterande och engagerad publik. Samtidigt ger detta teatern en möjlighet att vara en samlingspunkt för kulturdebatt och samhällsfrågor.

Carmilla av Isabel Cruz Liljegren (fritt efter Sheridan Le Fanu) är en kuslig, mångtydig föreställning om naturens avigsidor och dödens gränser, men också om ung ensamhet, spirande sexualitet och en längtan bort från vuxenvärldens tvingande konventioner. Spelas hösten 2024 för skolor och för offentligheten. Foto: Anton Höjer.

Framåt, mot 50 fler år!
De kommande 50 åren kommer vi kämpa för att fortsätta att vara relevanta. Vi ska fortsätta vårt arbete med såväl nyskapande dramatik som klassiker och vara en central aktör i samhället – en plattform där det förflutna, samtiden och framtiden möts. Teatern som plats är viktig för här kan idéer och normer brytas och vändas och vridas på och varje publika möte är ett bidrag till det pågående samtalet om vad det innebär att vara människa idag.

Välkommen till Dalateatern!

Läs mer på Dalateaterns hemsida här.

Bilden överst: Från Dalateaterns föreställning STÅL! Foto: Anton Höjer.

Boka din plats på Länsteatrarnas höstmöte 2023

Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023

Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.

Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2

Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.

Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.

Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.

Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se

Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.

Varmt välkommen!


    Jag vill äta middag 15 november

    Jag vill äta lunch 16 november

    Jag vill äta middag 16 november

    Jag vill äta lunch 17 november



    Jag godkänner att denna anmälan är bindande.