Vem har rätt till jorden? Giron Sámi Teáther ställer frågan i GUTNAGIERDU – Cirkel av aska med urpremiär den 1 mars. Pjäsen är inspirerad av Brechts Kaukasiska kritcirkel. Där strider två kvinnor om rätten till samma barn, hon som födde barnet och övergav det och hon som tog hand om det. I Cirkel av aska blir barnet en symbol för framtiden och marken.
– Många urfolk finns på marker med mycket naturresurser. Urfolken har hamnat på markerna som har nånting som samhället behöver, säger teaterchef Åsa Simma. – De moraliska dilemman som människan står inför idag skärskådas i föreställningen.
Manus är skrivet av den samiske poeten, aktivisten och musikern Niillas Holmberg. Niillas har bland annat skrivit fem diktböcker på nordsamiska, en på finska och en på engelska, som översatts till ett tiotal andra språk. Som aktivist arbetar Niillas mot inskränkta fiskerätter i norra Finland och Norge och planer på gruvbrytning i Gallok, Jokkmokk. 2015 blev han nominerad till Nordiska rådets litteraturpris och 2016 fick han utmärkelsen Årets Same.
– Du lämnar teatern med nya tankar och är starkare efter föreställningen, säger Niillas om Cirkel av aska.
Regissören Laura Jäntti är ju välkänd i Finland för stora regiarbeten och chefsuppdrag, hon har bland annat varit chef för svenskspråkiga Lilla Teatern i Helsingfors. Laura har arbetat med såväl operauppsättningar på Finlands stora scener, som små projekt i Sydamerika. Hos Giron Sámi Teáhter har hon tidigare regisserat Doala dolat heakkas/Håll elden levande – ode till Ailo Gaup.
Vi ställde några frågor om Cirkel av aska till teaterchef Åsa Simma!
Cirkel av aska är titeln – varför heter pjäsen så?
-Enligt gammal samisk tradition, när någon dör, tog man askan från elden i kåtan/huset där personen bodde. Den askan spreds på alla vandringsvägar personen hade vandrat, som ett avslut på livet, vandringsvägarna.
Vad handlar Cirkel av aska om?
-Pjäsen tar avstamp i framtiden, en stor miljökatastrof har skett och det som är de nordliga delarna av Skandinavien är evakuerade, ingen får vara på marken. Samerna återvänder och bryter mot lagen. Därför blir det rättegång. Dilemmat är vem äger marken, de som förvaltar den eller de som brukar och missbrukar markresurserna?
Föreställningen ingår i det nystartade projektet ”Aktene – Tillsammans för utveckling av samiskt kulturarv och språk” som stöds av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Kan du berätta lite om projektet?
-Teatern utför just nu ett nära samarbete med sex orter inom vårt turnéområde: Kiruna, Jokkmokk, Umeå, Tärnaby, Östersund och Stockholm. Med Tärnaby är vi inne i Aktene/EU, ett projekt för att bygga upp ett sydsamiskt kulturcentrum, för att stärka orten och aktörerna.
Är det första gången manusförfattaren Niillas Holmberg skriver för scenen och hur startade ert samarbete?
–Niillas debuterar som dramatiker, vi har haft ett öga på honom i lång tid, då han är en enastående konstnär. Han medverkade som co-skrivare i vår föreställning CO2lonialnation.
Hur inleddes ert samarbete med regissören Laura Jäntti?
–Laura regisserade Giron Sámi Teáthers föreställning Doala Dolat Heakkas/Håll elden levande 2016. Hon har en bred erfarenhet och har iscensatt många föreställningar. Laura har jobbat på många stora produktioner och små produktioner för fria grupper. Hennes långa erfarenhet gör henne till en trygg arbetsledare och våra skådespelare älskar att jobba med henne.
Cirkel av aska kommer att turnera, och visas bland annat den 7 mars på kulturhuset Väven i Umeå under Samiska veckan. Se Giron Sámi Teáthers hemsida för vidare info.
”Vem äger jorden? Ta den gamla sanningen till ditt hjärta:
till dem som har omtanke, till dem hör naturens gåvor
barnet hör till modern, som fostrar det till ansvar
färdmedel till den, som färdas i ljuset
egendom hör till givaren,
styrka till den öppna handen
fisken i sjön hör till den som sparar för återväxten i sju led, för den som ser först och beslutar sen.”
Inbjudan till Länsteatrarnas höstmöte 2023
Länsteatrarna i Sverige och Regionteater Väst hälsar dig hjärtligt välkommen till årets höstmöte i Borås. Mötet börjar den 15 november kl. 11.30 med en gemensam lunch. Mötet slutar senast kl. 13.00 den 17 november efter gemensam lunch. Deltagaravgiften för mötet är självkostnadspris: 1650kr, och inkluderar måltider och konferensavgift. Boende bokar ni själva och deltagaravgiften faktureras i efterhand.
Plats: Regionteater Väst i Borås, Söderbrogatan 2
Hotell: I första hand rekommenderar vi att ni bokar rum på Quality Hotel Grand Borås eller Comfort Hotell Jazz i Borås. Pris från 937 kr/natt för enkelrum. Hotellbokning görs av deltagarna själva med bokningskoden ”Teater 2023” via mail till Q.Grand.Boras@choice.se. OBS! Sista dag för att boka hotell till avtalat pris är den 15 oktober.
Temat för mötet är ”Scenkonstens omätbara värde”. Under det temat kommer vi bland annat diskutera scenkonst för barn och unga, ha en paneldebatt om danskonsten på länsteatrarna samt få lyssna på en inspirationsföreläsare. Utöver samtal om scenkonsten diskuterar vi som alltid aktuella frågor som rör länsteatrarnas situation för att tillsammans lära oss och utvecklas som förening och enskilda individer i våra respektive teatrar. Som vanligt kommer vi också att få ta del av scenkonst.
Under medlemsmötet (17 november kl. 9.00-10.00) beslutar vi om det kommande årets verksamhet och budget. Det kommer också att avsättas tid för enskilda samt gemensamma överläggningar.
Har du förslag på ämnen som du tycker bör tas upp är du välkommen att skicka dessa till verksamhetsledare Ylva Nordin på mailadress: ylva.nordin@lansteatrarna.se
Sista dagen att anmäla sig är den 15 oktober.
Observera att anmälan är bindande.
Varmt välkommen!